21.Okt, 2025

Labbūtības un mentālās veselības veicināšana skolās

Divas Iecavas vidusskolas skolotājas – Vita Ķērpe un Inga Belinska no 11. līdz 19. oktobrim Erasmus+ ietvaros aktīvi darbojās apmācību treniņā Sicīlijas galvaspilsētā Palermo par tēmu “Labbūtības un mentālās veselības veicināšana skolās”. Nedēļas garumā tika piedāvātas plašas teorētiskās un praktiskās zināšanas par garīgo veselību skolās gan skolēniem, gan skolotājiem. Apmācības notika mazā internacionālajā grupā, kurā bijām astoņi dalībnieki no Latvijas, Vācijas un Horvātijas. Vērtīgākākais ir tas, ka varam dalīties ar prezentācijām, darba lapām, video un pieredzi ar kolēģiem par kursos apgūtajām tēmām – Mentālā labbūtība skolās, Vecumposmu īpatnības, Bulinga fenonems, Emocionālā inteliģence, Empātija, Uz skolēnu centrēta vide un citas tēmas. Īpaši saistošas šķita praktiskās nodarbības fāzes – kopēji plakāti, diskusijas pāros un grupās, viedokļa paušana un argumentēšana utt. 

Atzinīgi tika novērtētas daudzveidīgās metodes, kā tika pasniegta kursa tēma. Viena no tām bija – “World Cafe” jeb “Pasaules kafejnīca”, kuras būtība bija visai grupai staigāt pa klases telpu, kurā pie sienām ir izkārti plakāti ar uzrakstiem saistībā ar labbūtības praksi – sociālā, emocionālā, intelektuālā, garīgā un fiziskā. Labi ir tas, ka katrs dalībnieks ne tikai pieraksti savu pieredzi, bet lasa un saprot, ka var praktizēt mentālo labbūtību arī citādos veidos. Tāpat neiztika bez tehnoloģiju iesaistes aktivitātē, kurā bija jāsagrupē dzīves posmi ar attiecīgajiem raksturojošiem aprakstiem. Salīdzināšanas fāze notika saistībā ar teoriju. Savukārt, kad apzinājām riska faktorus kādā no sociālajām vidēm, izmantojām situāciju aprakstu metodi. Proti, katra grupa lasa savu situāciju un analizē to pēc doto kritēriju jautājumiem. Bija saistoši klausīties kolēģu no Vacijas un Horvātijas pieredzē ar doto situāciju risināšanu. Piemēram, bulinga tēmu aizsākām ar kooperatīvās zīmēšanas startēģiju, kurā katrs grupas dalībnieks zīmē divus cilvēkus bulinga situācijā un katrs nākamais piezīmē detaļas. Tādējādi, uzskatāmā veidā tika aizsākta tēma par šo mūsu sabiedrībai aktuālo problēmu. Emocionālās inteliģences praktiskā metode bija “šarādes”, kas nozīmē, ka divas grupas izspēlē 3 riņķus katru 2 minūtes ar noteiktu uzdevumu katrā reizē. Piemēram, pirmajā riņķī dalībnieki skaidro emociju, otrajā rāda emociju un trešajā zīmē emociju. Teorētiskās bāzes pamats emocionālajai teorijai bija Elkmana teorija un Plutčika emocionālais rats.

Gala rezultātā bijām guvuši daudz teorijas un prakses līdzvērtīgā daudzumā un nejutām lielu nogurumu nodarbību noslēgumos. Turklāt bija iespēja arī pabaudīt Palermo kultūras dzīvi, vecpilsētu, jūras piekrasti, muzejus un pat netālās pilsētiņas Trapani un Cefalu. Ļoti nozīmīgs moments bija saule un vasarīgais laiks, kuru pagarinājām oktobra mēnesī.

 

Erasmus+ “Promoting Students’ Well-being and Mental health in schools: strategies for teachers and education staff” no 11.-19.10.2025. 

Projekta dalībnieki – Vita Ķērpe un Inga Belinska

Apmācības vieta – Palermo

Kursa pedagogs – Giulia Amato

 

 

«     »     Skatīt visus